torstai 28. lokakuuta 2010

Emäntä ja ekomopoilija

Liikenneministeri Anu Vehviläinen, keskustalaisemäntä Joensuusta, räväytti esittämällä ajokeliin sopeutuvia nopeusrajoituksia talvisille teille.
Vehviläiskän mielestä on kansanterveydellisesti puuduttavaa ajella enintään satasta talvioloissa jos tie joskus sattuu olemaan kuiva ja näkyvyys kelvollinen.

Kätevän emännän rallikansaa nuoleskelevan vaalitoiveen toteuttaminen maksaisi vaatimattomasti 200 miljoonaa euroa, eikä tuokaan summa riittäisi kuin ns. pääteille.
Voimme kaikki iloksemme kuvitella, miten elektroniset taulut valtateiden varsilla räpsisivät näyttöön sopivia tuntinopeusrajoituksia aina sen mukaan, tuleeko talviselta taivaalta vaihtelevasti lunta, räntää tai vettä.
Elektroniikka mittaisi tietysti paitsi tienpintojen liukkautta myös talvisten sumujen tiheyttä, hämärän syvyyttä ja kaamosmasennuksen vaivaaman autoilijan vireystilaa.

Kuulehan nyt, Vehviläiskä.
Vaikka en ole liikenneministerinä ollut päivääkään, keksin tuosta vain tusinan verran tehokkaampia ja liki ilmaisia liikenneturvallisuustoimia. Joensuuhun tiheään ekomopoilevana kansalaisena uskon, että vastuuttomimmat kanssa-autoilijat kaahaavat, ohittelevat holtittomasti ja törttöilevät kaikin kekseliäin tavoin näyttivät nopeusrajoitukset mitä hyvään ja tuli taivaalta vaikka tikku-ukkoja.

Ekomopoilevan Tiina-tädin mielestä:

Rattijuopumusrajoja tulisi kiristää reippaasti ja törkeästi päihtyneinä ajaneilta olisi ulosmitattava kulkuneuvo valtiolle välittömästi.

Toistuvasti päihtyneenä ajamisesta kärähtäviltä pitäisi ottaa kortti loppuiäksi pois.

Ylinopeussakkoja kerääviltä olisi törkeiden, toistuvien käryjen jälkeen otettava ajo-oikeus pois 5 vuodeksi ja määrättävä heidät puolen vuoden yhdyskuntapalveluun vammaishuoltoon.

Alle 21-vuotiaille kuljettajille olisi säädettävä kasikympin lätkä, jotta he oppisivat ymmärtämään kuolevaisuutensa muutoinkin kuin vaarantamalla oman ja toisten elämän liikenteessä.

Yli 70-vuotiaiden kuljettajien ajokuntoa olisi hyvä terveystarkastaa vuoden välein ja vaatia heitä osoittamaan ajokuntonsa liikenneopettajan testissä.

Motoristien kyseessä ollessa vastaavat ikätarkastukset olisi paras aloittaa kuudenkympin korvilla.

Polkupyöräilijöille olisi säädettävä kypäräpakko.

Turvavyötä käyttämättömille ei saisi maksaa vakuutuskorvauksia lainkaan, vaikka he olisivat syyttään osapuolena liikenneonnettomuudessa.

Huonoilla renkailla ajaville olisi hyvä napsauttaa sakot, joita vastaavalla summalla saisi kahdeksat uudet renkaat alleen.

Mopojaan virittävien nuorten vanhemmille olisi langetettava pulitettavaa vähintään 30 päiväsakon verran. Löperö liikennekasvatus on huono puolustus.

Polttoaineen hintaa olisi korotettava viidenneksellä: kallis menovesi hillitsisi useimpien suomalaisten kaasujalkaa. Tosiasia on, että 80 kilometrin tuntinopeus vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä vauhdikkaampaan menoon verrattuna samaisen viidenneksen verran.

Vaihtuvien nopeusrajoitusten hintalapusta vielä sen verran, että keksisin tältä istumalta 200 parempaa kohdetta 200 miljoonalle veroeurolle kuin ministeri Vehviläinen, mutta säästääkseni niin valtion miljoonat kuin lukijanikin, kuittaan lyhyesti: olipa harvinaisen typerä ehdotus ehtoisalta emännältä.

2 kommenttia:

  1. Mahtavia ehdotuksia! Kannatan kaikkia.

    VastaaPoista
  2. Ei vaihtuvat nopeudet ihan kuolleena syntynyt idea ole. Esimerkiksi ysitiellä Hankasalmen ja Vaajakosken välillä toimivat hyvin. On paljon talvella aikaa, jolloin tie on kuiva ja olosuhteet muutenkin kohdallaan. Kyllä nykyisillä autoilla pystyy satasta ajamaan kunnon tiellä.

    VastaaPoista

Hei! On mukava saada palautetta blogiteksteistä, mutta muistathan kirjoittaa napakasti! Nimettömänäkin voit kommenttisi jättää, valitse tällöin lähettäjäksi "anonyymi". Tällöin ei kuitenkaan kannata suistua herjailuun. Tahdittomuus on hölmöä.
Tekninen neuvo: kun olet kirjoittanut kommenttisi, valitse "esikatselu". Järjestelmä pyytää tämän jälkeen Sinua tunnistamaan näytössä näkyvän, vaihtuvan sanavahvistuksen, joka varmentaa sen, että viestin lähettäjänä on lukutaitoinen ihminen, ei konekielinen roskapostiohjelma. Kun olet koodiston kirjoittanut näyttöön, voit lähettää viestisi!