sunnuntai 8. elokuuta 2010

Kuumin kesä naismuistiin

Olen tarennut viime ajat siinä missä kaikki muutkin suomalaiset, aivan pohjoisinta kansanosaa lukuunottamatta.
Tämä kuumin kesä naismuistiini vei marja- ja sienisadon, mistä olen hulluna marjastajana ja kahelina sienestäjänä erityisen katkera.
Kasvimaa ja kasvihuone kuitenkin puskevat satoa, kunhan jaksaa kantaa kasvilapsosille vettä, elämän tärkeintä eliksiiriä.

Olen miettinyt, voiko kamalampia kesäsäitä ollakaan, kun olen seurannut myrskytuhoja lähiseudulla, niellyt savunkatkua idänterveisinä ja kylpenyt paitsi Pihlajavedessä niin ennen muuta hiessä.
Totta puhuen toissa kesä oli minusta vielä masentavampi. Naismuistini ei petä: silloin oli niin koleaa ja pilvistä ja sateista koko hiivatin kesän, että kasvihuoneen luukut eivät avautuneet kuin jokusen hassun kerran, ja kasvatit mätänivät kosteuteen sekä valon ja lämmön puutteessaan.

Viime kesä oli naismuistini mukaan parhaita ikinä. Hellepäiviä oli vain yksi, mutta sitäkin runsaammin raikkaan aurinkoisia kesäpäiviä, sopivasti sadetta ja lämpöä. Mustikoita tuli älyttömästi, sieniä kiitettävästi, kaikki kukoisti.

Naismuisti on siitä hyvä verrattuna petolliseen miesmuistiin, ettei se ulotukaan ammoisiin aikoihin. En siis aio lausua mitään varmaa vuoden 1967 kesästä, kun olin kolmevuotias - en vaikka muistankin tarkoin, miten pyyhälsin paksuissa sukkahousuissa vielä heinäkuussa pitkin mökkitannerta. Vai oliko se sittenkin kesä 1968...

Mieleeni on juolahtanut hien noruessa pitkin pintaani yötä päivää, että olen ehkä tullutkin vaihdevuosiin. Sopivasti olenkin kenties saanut peitettyä hormonaalisen myrskyni Astan, Veeran ja läkähdyttävän helteen lomaan?
Vaihdevuodet tai ei, nykyihmisen pitää yrittää säilyttää kilpailukykynsä, oli keli millainen hyvään. Niinpä olen yrittänyt työnantajan silmissä vaikuttaa freesiltä ja työtehoiselta, vaikka kroppa oon lingonnut hikipisaroita palaveripapereille minulta lupaa kysymättä.
Toisinaan pyrkimykseni luonnolliseen raikkauteen ei ole riittänyt. Hikihelmeilyni vastapainoksi pomoni on kuitannut kuivakasti, että firmasta löytyy myös sosiaalitilat ja niistä suihku.
Onneksi olen ollut noheva työntekijä ja varannut näillä keleillä aina kolmetkin vaihtovaatteet matkaan päivänmittaista työreissua varten.
Ei siis hätää, helteistäkin selviää, jos jaksaa hikipäässä raahata puolet kesäisestä gardorobistaan työkeikoille.

Mutta muiden tahojen varautumisesta helteisiin ja ilmastomuutoksen tuomiin äärikeleihin olen kiistämättä hieman huolissani. Myrskytuhoilta vakuuttamattomat metsät eivät vakuuta minua metsänomistajien halusta turvasta omaisuuttaan enkä ymmärrä sitä, miten miljoonien eurojen navettojen sähkönsaantia poikkeusoloissa ei ole turvattu aggregaateilla.
Yksi asia on varma. Myrskytuhovakuutusten kysyntä ja hinta nousevat taatusti.

2 kommenttia:

  1. Vaihdevuosioireinen harvoin hikoilee koko ajan. Hikoilu tulee puuskina eli ns. kuumina aaltoina. Niiden jälkeen usein sitten vähän palelee - paitsi tänä kesänä.

    VastaaPoista
  2. Katselin juuri vanhaa valokuva-albumia vuodelta 1967. Siinä minäkin olin paksut sukkahousut jalassa keskellä kesää. Minä tosin olin silloin vasta 2,5 vuotias poika. Siltä ajalta en oikeasti muista juuri mitään, mutta vähän vanhempana muistan sen, että vaikka äiti oli shortseissa, minulle piti silti laittaa ne paksut sukkahousut jalkaan. Sitten kun juuri oli päässyt sukkahousuista eroon ennen kouluun menoa, opettaja keksi että minun pitää esittää joulujuhlissa tonttua, jonka asu on punainen paita ja punaiset sukkahousut. Kyllä siinä jäi aika dramaattiset muistot pienen pojan mieleen, kun hyppi sukkahoususiltaan koko koulun ja vanhempien edessä. Nykyään ei sentään tarvitse enään käyttää niitä sukkahousuja, on tänä kesänä tarjennut hyvin ilmankin.

    VastaaPoista

Hei! On mukava saada palautetta blogiteksteistä, mutta muistathan kirjoittaa napakasti! Nimettömänäkin voit kommenttisi jättää, valitse tällöin lähettäjäksi "anonyymi". Tällöin ei kuitenkaan kannata suistua herjailuun. Tahdittomuus on hölmöä.
Tekninen neuvo: kun olet kirjoittanut kommenttisi, valitse "esikatselu". Järjestelmä pyytää tämän jälkeen Sinua tunnistamaan näytössä näkyvän, vaihtuvan sanavahvistuksen, joka varmentaa sen, että viestin lähettäjänä on lukutaitoinen ihminen, ei konekielinen roskapostiohjelma. Kun olet koodiston kirjoittanut näyttöön, voit lähettää viestisi!